Home » בית אבות לתשושי נפש

בית אבות לתשושי נפש

לעתים נפגע התפקוד הקוגניטיבי של אדם עקב מחלה או מצב קליני אחר, הפוגעים בתפקוד המוח. מצב זה נקרא דמנציה, או שיטיון ויכול להופיע בכל גיל, כאשר הסיכוי לכך גבוה הרבה יותר בקרב האוכלוסיה המבוגרת.

דמנציה היא התוצאה המאפיינת של מספר מחלות, המופיעות בדרך כלל בגיל הזקנה. היא מלווה בהידרדרות מתמדת ביכולות הקוגניטיביות ובהפרעות מנטליות, המפריעות לאדם הסובל ממנה לתפקד באופן רגיל בחברה – בין משפחה, חברים ובעבודה.

אלצהיימר

המחלה הנפוצה ביותר האחראית למצב של דמנציה היא אלצהיימר, הפוגעת במערכת העצבים המרכזית בגוף. התקדמות המחלה הדרגתית, גורמת לניוון ובסופו של דבר למוות של תאי העצב במוח. המחלה פוגעת בזיכרון, בכושר ההתמצאות במרחב וביכולת לבצע פעילויות יומיומיות פשוטות.

גם שבץ ופרקינסון הן מחלות הגורמות למצב של דמנציה, אך שכיחותן קטנה יחסית. שכיחות המחלות האלו והסיכוי ללקות בהן עולה עם עליית הגיל, אך על אף שכיחותה הגבוהה של דמנציה בקרב האוכלוסיה המבוגרת – עדיין מדובר במצב שאיננו נורמלי וחייב להיות מטופל כראוי.

טיפול סיעודי בתשושי נפש

כאמור, הסיכוי ללקות במחלה שתוביל למצב של דמנציה – עולה עם הגיל. אחוז תשושי הנפש בגיל מבוגר אינו קטן ולפיכך קיימות מספר אפשרויות לטיפול סיעודי במצב. המחלה נטולת מרפא, אך טיפול תומך במקרה זה הכרחי, כיוון שאדם תשוש נפש יכול להזיק לעצמו מבלי להתכוון.

תשושי נפש סובלים מהידרדרות מתמדת בתפקוד המוחי, הגורם לאיבוד זיכרון, קושי לזהות אנשים קרובים וקשיי התמצאות במרחב – סכנה בכך שיאבדו את דרכם מבלי יכולת לחזור הביתה. בנוסף, הם מתקשים, או אינם יכולים לבצע פעולות פשוטות מחיי היומיום שנהגו לבצע כל חייהם – כמו אכילה ושמירה על היגיינה בסיסית. במובן מסוים תשושי נפש הופכים להיות סיעודיים וחייבים לקבל טיפול תומך צמוד.

ברגע שאדם אובחן כ"דמנטי", או "תשוש נפש" על ידי נוירולוג או פסיכוגריאטר – הוא אינו כשיר יותר לקחת החלטות לגבי עצמו וחייו, לפיכך יצטרך אפוטרופוס שיחליט עבורו. בדרך כלל מדובר באדם קרוב מהמשפחה. לראות מהצד בן אדם קרוב אלינו, המידרדר ומאבד קשר עם המציאות – יכולה להיות חוויה קשה מאוד עבור רוב האנשים.

יחד עם זאת ועם הקושי שעלול להתלוות – מוכרחים לקבל החלטה שתהיה הטובה ביותר עבור החולה ומשפחתו. למרות הקושי המנטאלי שבשינוי אורח החיים, בלתי נמנע לקבל עזרה מקצועית, לרווחת החולה ולרווחת משפחתו. רוב האנשים אינם מוכשרים להעניק טיפול תומך יומיומי ועל כן עדיף להעביר את הטיפול לאנשי מקצוע – עובד זר סיעודי או מסגרת של בית אבות.

בית אבות לתשושי נפש

בתי אבות לתשושי נפש קיימים על מנת לשרת צרכים מיוחדים של אוכלוסיה מסוימת. העברת אדם הלוקה בדמנציה למקום שיענה על צרכיו המיוחדים כולל יתרונות רבים. בראש ובראשונה – בית האבות מספק הגנה. איבוד הזיכרון והקושי להתמצא במרחב עלול לסכן משמעותית את חיי החולה. בתי האבות מאוישים על ידי אנשי צוות יום ולילה ומותאמים למניעת יציאה חופשית מחוץ לבית האבות.

בנוסף, חלק מהחולים עשויים אף לפגוע בעצמם במתכוון, כך שנוכחות קבועה של אנשי מקצוע תמנע תאונה מצערת. כחלק מהשירות של בתי האבות – נוכחות קבועה של רופא, 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע. מעבר לצוות רופאים ואחיות, בתי האבות מספקים גם שירותים נלווים כמו ניקיון, כביסה ושירותי הסעדה.

לפעילויות הרפואיות הסטנדרטיות מתלווים טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד. אחד הדברים החשובים במעבר לבית אבות – החברה ופעילויות חברתיות המותאמות לחולים הדמנטיים: האדם מטבעו הוא יצור חברתי ומוטב לו, גם אם לא נמצא בשיא חייו, להעביר את הזמן בחברה ובפעילויות חברתיות שעשויות אף להשפיע לטובה על מצבו הפיזי ומצב רוחו.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר