Home » בית אבות סיעודי

בית אבות סיעודי

גיל הזקנה מאופיין אצל רבים בירידה ביכולת התפקוד הגופנית או הקוגניטיבית. ירידה זו גורמת לרוב לכך שהקשיש אינו יכול להמשיך ולהתגורר בגפו ולנהל אורח חיים עצמאי. במצב זה עולה פעמים רבות הצורך בשילוב הקשיש בבית אבות, על מנת שיקבל את כל העזרה והטיפול להם הוא זקוק.

קשישים המתקשים בביצוע פעולות היום יום הבסיסיות מוגדרים כקשישים סיעודיים. בית האבות המתאים לקשישים אלו, והערוך לתת להם את הטיפול הסיעודי המיטבי הוא בית אבות סיעודי.

אבחון קשיש סיעודי

הגדרת קשיש כבעל תפקוד "סיעודי" דורשת הערכה של אנשי מקצוע מטעם ביטוח לאומי ומשרד הבריאות. האבחנה ניתנת באמצעות מבחן המתקיים בביתו של הקשיש הנקרא "מבחן תלות". במסגרת המבחן בוחן הבודק את מידת העצמאות של הקשיש בביצוע פעולות בסיסיות ועד כמה הוא זקוק לעזרת הזולת לביצוע פעולות אלה.

הפעולות הנבדקות הן: אכילה, הלבשה, רחצה, הליכה (ניידות), שליטה בצרכים והיכולת לדאוג להיגיינה עצמית. בכל מדד ניתן ניקוד. ככל שהניקוד גבוה יותר, כך מידת התלות של הקשיש בזולת, ומידת העזרה לה הוא זקוק גבוהות יותר.

מהו בית אבות סיעודי?

בית אבות סיעודי הוא בית אבות הערוך לטפל בצרכיהם המיוחדים של קשישים המוגדרים כסיעודיים. בית אבות זה כולל צוות רחב וגדול, ומורכב מאנשי מקצוע רבים. בין אנשי המקצוע העובדים בבית אבות סיעודי נמנים: רופאים גריאטריים ופסיכוגריאטריים, אחיות, מטפלות לטיפול בקשישים, עובדי משק בית, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים, בעלי מקצועות פרה- רפואיים כמו: פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק, עובדי מנהלה ואבטחה ועוד.

בית אבות סיעודי – אילו שירותים ניתנים?

בית האבות מסוגל לתת מענה לכל צרכי הקשיש:

  • טיפול פיזי הכולל האכלה, רחצה, הלבשה, החלפת טיטולים וטיפול בצרכים.
  • טיפול, מעקב והשגחה רפואית: בדיקות, הקפדה על נטילה עקבית של התרופות, ליווי לרופאים וכדומה.
  • בישול, ניקיון, כביסה ועוד.
  • פעילות העשרה ופנאי, פעילויות תרבות וחברה.
  • פעילות שיקומית כהתעמלות בונה עצם, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, טיפול באמנות ועוד.
  • יחס חם ואישי לקשיש ולבני משפחתו.

תהליך ההפניה של קשיש לבית אבות סיעודי

ישנן שתי אפשרויות לשילוב קשיש בבית אבות סיעודי:

  • באופן עצמאי
  • על ידי הפניה מגורם רשמי, בסיוע מימון מטעם המדינה.

כל אחד יכול להשתלב בבית אבות סיעודי באופן פרטי. אלא שהעלות למימון בית אבות מסוג זה גבוהה. העלות החודשית לבית אבות סיעודי נעה בין 7000-15000 שקל לחודש. בנוסף נדרש כל דייר חדש לשלם סכום משמעותי כדמי כניסה חד פעמיים. הוצאה זו עלולה להיות כבדה מאד עבור קשישים רבים ובני משפחותיהם. חלק גדול מהקשישים ובני משפחותיהם פונים בבקשה לסיוע במימון בית האבות מטעם המדינה.

הגשת בקשה למימון בית אבות סיעודי על ידי המדינה

על הבקשה להיות מופנית ללשכת הבריאות המחוזית במקום המגורים. את הבקשה ניתן לעשות רק לאחר ביצוע בדיקת תלות, וקבלת אישור כי הקשיש עונה לקריטריונים של קשיש סיעודי.

לטופס הבדיקה יש לצרף אישורים נוספים:

  • אישורים מרופא המשפחה המפרטים את מצבו הרפואי של הקשיש
  • דו"ח סוציאלי מפורט מהעובדת הסוציאלית המטפלת בקשיש בלשכת הרווחה העירונית.
  • אישורי הכנסה של הקשיש ובני משפחתו.

חשוב לדעת כי הסיוע במימון מטעם המדינה ניתן לאחר מבחן הכנסות של הקשיש ובני משפחתו ונקבע ביחס להכנסות אלה.

במקרים בהם לא אושר סיוע במימון או שאושר סיוע קטן שאינו מספיק בכיסוי ההוצאה, ישנן אפשרויות מימון פרטיות שלא מטעם המדינה. אחת האפשרויות העומדות לרשותם של קשישים היא משכנתא הפוכה. הקשיש מקבל הלוואה מהבנק למימון בית האבות. ההלוואה מוחזרת לבנק לאחר מות הקשיש מתוך רווחי מכירת הדירה שבבעלותו.

בית אבות סיעודי הוא פתרון טוב לקשישים סיעודיים. חשוב להיות מודעים לפתרונות המימון ולהיעזר בהם לשם מתן טיפול מרבי לקשיש.

לעיתים, טרם המעבר לבית אבות סיעודי, משפחתו של הקשיש מתחילה בהליך פינוי הדירה, בו מחליט הקשיש בסיוע בני משפחתו אלו חפצים לקחת איתו, אילו חפצים לזרוק ואילו חפצים להעביר לבית משפחתו. להרחבה בנושא: פינוי דירה לקראת מעבר לבית אבות סיעודי

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

בחירת בית אבות – על אילו פרמטרים אסור לוותר? ומה חשוב לבדוק היטב?


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר