Home » גמלת סיעוד בכסף

גמלת סיעוד בכסף

בשנותיו המאוחרות של האדם, הוא מאבד במידה רבה את העצמאות שלו. לקראת העשור השישי של החיים, לערך, כל אחת ממטלות היום יום הופכת למסובכת יותר ויותר, כך שקבלת עזרה הופכת לצורך חיוני. כאשר בני המשפחה של אותו אדם אינם יכולים להעניק לו סיעוד תמידי עקב סיבות ברורות, עזרה של עובד סיעודי הופכת להכרחית.

עד המחצית השנייה של שנת 2010, תהליך קבלת העזרה הסיעודית התנהל באופן אחיד: גמלת סיעוד הייתה מחולקת בין חברת הסיעוד לאדם אשר זקוק לעזרה, וחברת הסיעוד (בתוספת של דמי טיפול) הייתה דואגת לעובד סיעודי לאותו אדם.

אולם, במהלך יוני 2010 החל מוסד הביטוח הלאומי בניסוי אשר מטרתו להקטין את מעורבות חברת הסיעוד בתהליך, ובכך לחסוך מהקשיש את דמי הטיפול. ניסוי העברת גמלת הסיעוד בכסף מיועד להימשך עד סוף שנת 2010, ובהתאם להצלחתו תיקבע המדיניות בשנים הבאות.

משמעות גמלת סיעוד בכסף

עיקרון הניסוי של ביטוח לאומי פשוט בהחלט. במקום השיטה אשר הייתה נהוגה עד היום, כעת הקשיש יכול לבחור לקבל את גמלת הסיעוד בדרך אחרת, במהלכה כספי הסיעוד מועברת באופן ישיר לחשבון הבנק של הקשיש או למשפחתו, ובכך נחסכים התיווך ודמי הטיפול של חברת הסיעוד. באמצעות גמלת הכסף, מקבל הקשיש סיוע במימון טיפול סיעודי על פי בחירתו – מטפל צמוד או עובד זר.

הערים אשר משתתפות בניסוי

ניסוי גמלת הסיעוד בכסף מתקיים במספר ערים מרכזיות ברחבי הארץ. בהקשר הזה, ניתן לציין את סניפי הביטוח הלאומי של ירושלים, רמת גן, בני ברק, אשקלון, עכו, נהריה, חולון, נתניה, אשדוד, אשקלון- והרשימה עוד ארוכה.

חשוב להדגיש כי כל אחד מהמחוזות כולל רשימה ארוכה בהחלט של סניפים: בתוך הערים או ביישובים הכפופים אליהן. את הרשימה המלאה ניתן למצוא באתר הביטוח הלאומי.

תנאים להגשת בקשה לגמלה כספית

לא כל אדם זכאי לקבל את כספי גמלת הקצבה שלו באופן ישיר. על מנת שהדבר ייתכן, נדרש מהקשיש להתגורר באחד היישובים שבהם נערך הניסוי. כן, נלקחים בחשבון מצבו הבריאותי של הקשיש ומאפיינים אישיים אחרים הנוגעים לו: חיוני שהאדם יהיה זכאי לגמלת סיעוד בשיעור של 150% עד 168% (גמלה בשיעור אחר אפשרית במקרה של הכנסה שאינה ממוצעת).

הביטוח הלאומי מתחשב גם במספר מאפיינים הנוגעים למהות ההעסקה של העובד הסיעודי. בהקשר הזה, נדרש שהמטפל לא יהיה בן משפחה, ויעבוד לכל הפחות 12 שעות ביממה במשך שישה ימים בשבוע באופן צמוד עם הקשיש (ייתכנו גם מספר מטפלים בו זמנית, בתנאי שמכסת השעות שלהם יחדיו עולה על 12).

במקרה שמדובר בעובד זר, נדרש שהקשיש יהיה בעל היתר העסקה של עובד זר סיעודי, וכי ההעסקה תהיה בהתאם לחוזה המבטיח את תנאיו הסוציאליים של העובד.

גובה גמלת סיעוד בכסף

סכום הגמלה אשר לה יזכה הקשיש משתנה בהתאם לגורם המועסק על ידו (עובד זר או מטפל ישראלי), שיעור הגמלה אשר נקבע בהתאם למצבו של המטופל וכן מספר שעות הטיפול אשר הגורם הסיעודי אמור להעניק.

נקבעו ארבע אפשרויות של שיעורי גמלה (150%, 75%, 168%,  84%), והסכומים האפשריים נעים בין 1,290 שקלים במקרה הנמוך ביותר, ו-3,500 שקלים במקרה המנוגד לו (אדם עם שיעור גמלה של 168% המעסיק מטפל ישראל לפחות 22 שעות בשבוע).

יש לציין כי גמלת הקצבה ניתנת אך ורק כתחליף מלא לשירותיה של חברת הסיעוד. במילים אחרות, מצב שבו חלק מקצבת הכספה יועבר בכסף אל חשבון הבנק של המטופל וחלק באמצעות שירותיה של החברה הסיעודית אינו אפשרי.

ראו גם:

הגדלת תשלום כמלת סיעוד בכסף בחקיקה ממשלתית


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר