Home » עובד זר סיעודי

עובד זר סיעודי

קשישים רבים נמצאים במצב של סיעוד וזקוקים לעזרה בתפקוד היומיומי, באופן מלא או חלקי. ישנם קשישים אשר בוחרים לשהות בבית אבות סיעודי ולקבל שם את העזרה לה הם זקוקים, אך ישנם קשישים רבים, אשר מעדיפים להמשיך לחיות בסביבה המוכרת שלהם ולא לעזוב את ביתם. על מנת להצליח לבצע פעולות יום יומיות ולחיות בתנאי נוחות וכבוד, משתמשים קשישים אלו בשירותיו של מטפל או עובד זר סיעודי.

במאמר זה נסקור את תהליך העסקת עובדים זרים, נבחן מהם זכויותיהם, ונברר האם כדאי להשתמש בשירותיו של גבר עובד זר או בשירותיה של עובדת זרה דווקא.

צורך במטפל זר סיעודי

כאמור, לעובד זר תפקיד חשוב והוא לסייע לקשיש בעת ביצוע פעולות יומיומיות כגון: אכילה, רחצה, החלפת בגדים וכן הלאה. בין השאר דואגים העובדים הזרים לניהול משק הבית הכולל בישול, ניקיון, החלפת מצעים, קניות ועוד. עובדים זרים רבים גם נוהגים לטייל עם הקשישים, ללוות אותם בעת קניית תרופות, יציאה לרופא או לאירועים חברתיים, ולשמש להם אוזן קשבת.

העסקת עובד זר

באופן כללי, אין הבדל בין הפעולות אותן יש לבצע לצורך העסקת עובד זר או עובדת זרה. בכל מקרה, פעולות אלו כוללות את השלבים הבאים:

  • עמידה בתנאי הזכאות להעסקת עובד זר סיעודי.
  • הגשת בקשה להעסקת עובד זר דרך חוק סיעוד או דרך שר"מ (שירותים מיוחדים לנכים). את הבקשה יש להגיש באחד מסניפי הביטוח הלאומי.
  • הגשת בקשה ותשלום אגרה לקבלת היתר להעסקת עובד זר מיחידת הסמך במשרד התמ"ת.
  • לאחר קבלת אישורים אלו, יש לפנות לחברות סיעוד או כוח אדם על מנת לבחור עובד זר מתאים (על פי קריטריונים שונים כמו השכלה, מין, שפה, מצב משפחתי וכדומה).
  • הזמנת העובד הזר מחו"ל דרך משרד הפנים באמצעות הגשת טפסים נדרשים ותשלום אגרה.
  • הכנת העובד הזר לטיפול בקשיש.

עובדת זרה או עובד זר

בעת פנייה לחברת כוח אדם ולאחר קבלת האישורים הנדרשים, על הקשיש ובני משפחתו לבחור, בין השאר האם הם מעוניינים בעובד זר או עובדת זרה, להלן מספר קריטריונים עליהם יש לתת את הדעת:

  • היצע העובדים הזרים

נמצא כי שוק העובדים הזרים מציע יותר עובדות זרות מאשר עובדים זרים, אולי עקב העובדה שקשישות מעדיפות עובדת זרה על פני עובד זר ובאופן סטטיסטי ישנן יותר קשישות מאשר קשישים (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחוז הנשים בגיל הזהב, גדול יותר מאחוז הגברים ועומד על 57% ומעלה. כאשר עם העלייה בגיל, עולה אחוז הנשים בהתאם).

  • צרכיהם של הקשישים

תכונות האופי המקובלות של גברים ונשים, מהוות גם הן שיקול משמעותי. יש לזכור כי לרוב, לגברים כוח פיזי רב יותר מאשר לנשים, מצד שני, לנשים יש יותר ידע וניסיון בכל הקשור לעבודות הבית ויותר יכולת של הקשבה ואמפטיה. לפיכך, כאשר יש צורך בעבודות פיזיות קשות כגון הרמת כסא גלגלים או הרמת קשיש למיטתו, נהוג להעדיף עובד זר, ובהתאם, כאשר מדובר בקשישים בודדים אשר זקוקים ליחס חם ואישי יותר, נהוג להעסיק עובדת זרה.

  • רצון הקשיש

יש לזכור כי העובדים הזרים רואים את הקשישים בשעותיהם הקשות והאינטימיות ביותר, לפיכך, חשוב לקחת בחשבון גם את רצונו של הקשיש, ולברר האם יהיה לו נוח שעובד או עובדת זר/ה יטפלו בו.

הן עובד זר והן עובדת זרה זכאים למספר תנאי העסקה סוציאליים בסיסיים, בין תנאים אלו: שכר מינימום כפי שנקבע בחוק, תשלום עבור שעות נוספות, חופשה, דמי הבראה, ימי מחלה, חופשת בימי חג (כפי שנוהג לחגוג אותם העובד), תשלומי ביטוח לאומי, פנסיה, יום חופש שבועי, דמי כיס וכן פיצויים בעת הפסקת עבודתו של העובד הזר. נוסף לכל אלו, זכאית עובדת זרה לתנאים מיוחדים כאשר הינה בהריון, דהיינו אסור לפטרה והיא זכאית לחופשת לידה כחוק. במשך חופשה זו, אסור לפטרה, ולעיתים, נוצר קושי במציאת עובדת מחליפה בתנאי העסקה דומים.

על מנת שלא להגיע למצב של החלפת העובד הזר, מומלץ להתייעץ עם חברת כוח האדם או חברת הסיעוד ולנסות להתאים יחד איתן את העובד הזר המתאים ביותר


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר