Home » החלפת עובד זר

החלפת עובד זר

קשישים המוגדרים כסיעודיים ועומדים בתנאים אותם הגדיר המוסד לביטוח לאומי, זכאים לקבל גמלת סיעוד במידה והם מעוניינים להמשיך ולגור בביתם. גמלת הסיעוד אינה מתורגמת בכסף, אלא בשעות טיפול של עובדים ישראלים או זרים.

במאמר זה נעסוק בשאלות נפוצות בנוגע להעסקת עובדים זרים ונתמקד בשאלות הנוגעות לתהליך ההחלפה של העובד הזר במידת הצורך.

מהם הקריטריונים לקבלת היתר לעובד זר?

על הקשיש לעמוד במספר תנאים כגון, מבחן תלות הבוחן את יכולתו לתפקד בעת ביצוע פעולות יומיומיות, מבחן הכנסות, הגעה לגיל פרישה וכן הלאה. את הקריטריונים קובע המוסד לביטוח לאומי.

האם ניתן להעסיק עובד זר באופן עצמאי?

כן, העסקת עובד זר סיעודי יכולה להיעשות גם באופן פרטני מבלי לפנות אל המוסד לביטוח לאומי לצורך קבלת הגמלה. במקרה כזה, על בני משפחת הקשיש לפנות אל "האגודה לבריאות הציבור" על מנת שיבצעו מבחן תלות חוזר (על חשבונו של הקשיש).

מה תפקידו של העובד הזר?

תפקידו של העובד הזר הוא להעניק לקשיש טיפול צמוד ולסייע לו בצרכיו השונים, כגון: החלפת בגדים, האכלה, רחצה, בישול, ניקיון, החלפת מצעים, קניות, כביסה, הבאת תרופות, החלפת חיתולים ועוד. העובד הזר אף מטייל יחד עם הקשיש, מלווה אותו לאירועים חברתיים ומרכזי יום ומשמש כאוזן קשבת.

מה קורה במידה והקשיש לא מרוצה מתפקודו או אמינותו של העובד הזר?

מכיוון שתפקידו של העובד הזר כה רחב ונמשך שעות רבות מתוך היממה, עליו להתגורר בביתו של הקשיש. האינטנסיביות הרבה עלולה לגרום למצבים לא נעימים, ללחצים ולקשיים רבים, על כן, במידה והקשיש אינו שבע רצון מהעובד הזר, מסיבות כאלו ואחרות, הוא יכול לבקש להחליפו.

מהו תהליך החלפת עובד זר?

החלפת עובד זר נעשית דרך חברת סיעוד. על הקשיש או בני משפחת לפנות אל חברת הסיעוד ולבקש את החלפתו. הם לא חייבים לפרט מהי הסיבה, אך פירוט הסיבה יחסוך מהם השמת עובד זר נוסף שאיננו מתאים. יש להודיע לעובד הזר כשבועיים מראש (לפי ותק העובד) לפני הפיטורין.

מה תפקידה של חברת הסיעוד בהחלפת העובד?

חברת הסיעוד פונה למשרד הפנים ומסדירה את הפסקת עבודתו של עובד זר. רק לאחר שהעובד הזר חזר לחו"ל או קיבל אשרת תייר, יכולה המשפחה לקבל עובד זר אחר.

כמה פעמים ניתן להחליף עובד זר?

ישנה הגבלה למספר הפעמים בהם ניתן להחליף עובד זר. על פי החוק, במשך שנה אחת, לא ניתן להחליף עובד זר יותר מפעמיים.

האם ניתן להחליף עובד זר באופן זמני?

לא, החלפת עובד זר נעשית, מלכתחילה, למשך תקופה של עד שנתיים ואין להחליף עובד זר לצורך מילוי מקום של מספר ימים.

תוך כמה זמן מתבצעת ההחלפה?

משך ההחלפה נע לרוב בין שבוע לשבועיים והוא תלוי בחברות הסיעוד.

האם ניתן לבצע החלפה של עובדת זרה בהריון?

יש בכך בעייתיות רבה מכיוון שלא ניתן לפטר עובדת בהריון, יותר מכך, היא זכאית לחופשת לידה וגם בתקופה זו, אסור להחליפה, שכן זה ייחשב כפיטורין. יש לפנות לחברת הסיעוד למציאת פתרון חלופי.

האם החלפת עובד זר כרוכה בתשלום?

במסגרת זכויות עובדים זרים סיעודיים, החלפת עובד זר נחשבת כפיטורין ולכן כרוכה בתשלום פיצויים לעובד בשווי של משכורת אחת בגין כל שנת עבודה (ותשלום בגין ימי עבודה אם לא בוצעה הודעה מראש). יש לשלם גם למשרד התמ"ת עמלות על העסקת עובד זר והארכת ויזה.

בנוסף, במידה ופגה אחריותה של חברת הסיעוד, זכותה לגבות על ההחלפה עמלה של בין 500 ל- 2,000 שקלים. חשוב לתאם זאת בחוזה סעיף הנוגע לאי התאמת העובד הזר.

האם העובד הזר יכול לדרשו החלפה?

כן, העובד הזר יכול לבקש לסיים את עבודתו אצל הקשיש. עליו להודיע לו על כך מראש (מבלי צורך לבקש את אישורו), על פי חוק וליידע את משרד הפנים. משרד הפנים יספק לו אשרת תייר זמנית (לחודש) על מנת שימצא מעסיק חדש.

האם ניתן להימנע מהחלפת עובד זר?

לא ניתן להימנע מהחלפת עובד זר לגמרי, תמיד יתכנו מקרים בהם החלפת עובד זר תהיה הפתרון המומלץ. ניתן לצמצם הישנות של מקרים אלו על ידי בדיקה מקיפה של חברת הסיעוד ושל העובד הזר הנשלח מטעמה.

מומלץ לבדוק את דרכונו של העובד הזר ולבחון כמה חותמות מופיעות עליו, הטבעות רבות מעידות כי העובד הזר החליף מעסיקים בתדירות גבוהה. חשוב גם לבצע תיאום ציפיות מקסימאלי לפני כניסת העובד הזר לבית הקשיש.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר