Home » התשלום החודשי לגמלת סיעוד בכסף יגדל במאות שקלים

התשלום החודשי לגמלת סיעוד בכסף יגדל במאות שקלים

בין הגמלאות השונות שמשלם מדי חודש בחודשו המוסד לביטוח לאומי לזכאים ניתן למצוא את גמלת הסיעוד. רבים מקרב הזכאים הגמלה, שיכולים לבחור בין מימוש זכאותם בכסף לבין מימוש זכאותם במוצרים, מצאו עצמם נפגעים מהעלייה הקודמת בשכר המינימום, שבוצעה לפני קצת יותר משנה.

כיצד נוצרה הפגיעה הכלכלית הזאת וכיצד התוספת לקצבה מתקנת את המעוות? גורמים המעורים בנושא מספרים שמציאות זו נוצרה בשל היותם של רבים מהקשישים הסיעודיים תלויים בעובדים זרים.

הקשיש הוא המעסיק

לכאורה, העלאת שכר המינימום במשק, העלאה שצפויה להתקיים בשלבים, אמורה להיטיב עם מקבלי השכר הנמוך ואין לה נגיעה לאזרחים הוותיקים, שלרוב אינם עובדים. למעשה, על קשישים סיעודיים וכאלה הזקוקים לסיוע של מטפלים ישראלים או עובדים זרים, לשכר המינימום העולה יש השפעה ישירה.

נטל תשלום השכר המוגדל נופל לפחות בחלקו על כתפיו של הקשיש, הנחשב למעסיק של עובד סיעודי. מכיוון שגם עובדים זרים זכאים לאותן הזכויות של מועסקים ישראלים, הרי שעלייה בשכר המינימום מחייבת גם את הקשישים המוגדרים כמעסיקים לשלם בכל חודש תופסת לשכרם.

מכיוון שלא קיים מנגנון המפצה באופן כלשהו את הקשישים על אותה עליה בהוצאותיהם ומכיוון שרבים מהקשישים אינם בעלי אמצעים כספיים מיוחדים, נבחנה האפשרות לסייע להם באמצעות הגדלת קצבה של ביטוח לאומי.

לאחר בחינת הדברים, נמצא שהדרך הנכונה והמהירה לבצע זאת היא להגדיל את גמלת הסיעוד המשולמת לזכאים. למרות שלא כל מי שמקבל גמלת סיעוד הוא גם מעסיק של עובד זר, הרי שאחוז מהמעסיקים הללו משמעותי ביותר וזאת, לצד כאלה שנזקקים לסיוע של עובדי סיעוד ישראלים, בהיקף משתנה.

נקודת או בקצה הבירוקרטיה

על פי דיווחי הביטוח הלאומי, כמאה ושישים אלף אנשים, קשישים ברובם, זכאים לגמלת סיעוד חודשית. עבור מי שבחר לקבל את הגמלה בשירותים ובמוצרים שונים כגון מוצרי ספיגה (חיתולים למבוגרים) לא צפוי שינוי – כמות המוצרים שהם מקבלים לא אמורה לגדול או לקטון. עבור אלה שזקוקים לגמלה בכסף, צפויה הגמלה לגדול בהיקף של כעשרה אחוזים.

כדאי לדעת שוועדת הכנסת הצפויה לאשר את השינוי בגמלת הסיעוד לקשישים אמורה לקדם את החקיקה הנדרשת ולהעביר אותה לקריאה הסופית ממש בקרוב. מדובר בצעד חיובי, אם כי לא ניתן לומר שאין בו בעיות משלו. ראשית, גם התוספת האמורה לעבור אישור לא תכסה את מלוא העלויות הנובעות מהעליות בשכר המינימום.

כך, זהו מנגנון פיצוי חלקי ובלתי מספק. בנוסף, הסחבת הבירוקרטית שהתלוותה לחקיקה הנדרשת עיכבה את קבלת התוספת בתקופת זמן של יותר משנה. בינתיים, הספיקו קשישים רבים להוציא מכיסם תוספת של אלפי שקלים בשל עליית השכר, כאשר רבים מהם מתקשים גם כך לממן את ההוצאות הכבדות למחייה, תרופות, תשלומי חשמל וכיוצא באלה.

לשים סוף לעיוות

החקיקה שאמורה לעבור אישור בקריאה שלישית, יש לקוות, צפויה לכלול סוף סוף מנגנון עדכון עתידי לגמלת הסיעוד. מנגנון עדכון זה ישים סוף לעיוות שהטיל על הקשישים הסיעודיים לממן את תוספות השכר עבור המטפלים, מכיסם הפרטי.

צעד זה, אומרים פוליטיקאים בכירים, הוא חיובי ובעל ממד חברתי ממדרגה ראשונה. בנוסף, יש בכך כדי לעודד את המעבר הרצוי של יותר קשישים לקבלת הגמלה בכסף במקום במוצרים ובשירותים. עבור מקבלי הקצבה במוצרים ושירותים קשה לקיים מנגנון עדכון יעיל.

בנוסף, הדבר הרצוי הוא שמקבל הגמלה יוכל לממש את זכותו לרכוש את המוצרים והשירותים הזקוקים לו לפי ראות עיניו. מצב שבו מקבלים מוצרים או שירותים מקשה על הערכת התגמולים לזכאים, בניגוד לקצבאות שמשולמות בשקלים.

 

אולי יעניין אותך גם:

שיתוק מוטורי לאחר שבץ: כל אפשרויות השיקום והטיפול


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר