Home » עובד זר או בית אבות

עובד זר או בית אבות

יתרון הטיפול לטווח הארוך שניתן למבוגרים, התלויים לחלוטין בעזרה של אדם אחר לשם ביצוע הפעולות הבסיסיות ביותר של חיי היום יום הם: עזרה בניידות בבית, הלבשה, רחצה, אכילה ושתייה ושליטה על תפקודי הגוף. טיפול כזה מתאפשר בשני מקרים: עזרה אישית צמודה בדמות עובד זר שיטפל בקשיש, או מעבר לבית אבות.

ההחלטה האם לשלוח את הקשיש לבית אבות, או להשאירו בביתו ולהצמיד לו מטפל, היא החלטה קשה מאוד מבחינה רגשית ובעלת משמעויות רבות לכל בני המשפחה. באם מצבו של הקשיש הסיעודי הוא כזה שיכול לענות בעצמו על שאלה זו, רצוי לבדוק תחילה איתו את הנושא. אדם זקן מגיב קשה למעברים ושינויים בחייו, ובמיוחד למעבר לבית אבות, אותו הוא רואה כחותמת להתדרדרות מצבו.

היבט ההתנהלות היומיומית והמימון

כאשר מעסיקה המשפחה עובד זר שיטפל בבן המשפחה הסיעודי, היא לוקחת בחשבון את הניהול השוטף הכרוך בהחזקת הבית, לצד פיקוח צמוד על עבודתו של העובד הזר. הוצאות העסקתו מתווספות להוצאות הבית, כמו גם להוצאות הטיפול הרפואי.

מעבר בן המשפחה הסיעודי לבית אבות, פוטר את המשפחה מהוצאות של אחזקת הבית ותפקיד המשפחה מסתכם בביקורים ופיקוח על הטיפול הניתן לו. מצד שני, מגורים בבית אבות כרוכים בעלויות הגבוהות מעלות העסקת עובד זר השוהה בבית הקשיש, גם כאשר הוא זכאי להשתתפות מצד הביטוח הלאומי.

המצב הבריאותי

קשיש במצב סיעודי זקוק לעיתים קרובות לטיפול רפואי מורכב, אותו לא תמיד יכול העובד הזר לספק לו. לכן במצב זה יהיה צורך בהתארגנות נוספת. יתכן שהקשיש תוקפני או סובל מנדודי שינה, והעובד הזר יאלץ לטפל בו כמעט "סביב השעון". מצב זה מביא לצורך בהעסקת שני מטפלים זרים או בתחלופה גבוהה שלהם, דבר שיוסיף על הקושי אותו חווה האדם הסיעודי. במקרים אלו, מהווה בית האבות יתרון על פני העסקת עובד זר. בית האבות מעסיק צוות גדול ומיומן הערוך מבחינה מקצועית לטפל בקשישים בעלי מצבי בריאות שונים.

פיקוח ומעקב

משרד הבריאות מפקח על בתי האבות ועוקב אחר דרך התנהלותם. בתי האבות, אם כן, כפופים לתקנים ולסטנדרטים של משרד הבריאות. עובד זר אינו כפוף לנהלים אלו. במצב זה המשפחה היא היחידה שיכולה לעקוב אחר עבודתו ולבקר את טיבה.

הקשיש שוהה במשך רוב שעות היממה לבדו עם העובד הזר, וגם אם מפקחת עליו המשפחה, אין ביכולתה לדעת בוודאות ובמאת האחוזים כמה נכון, מקצועי ויעיל הטיפול אותו מקבל הקשיש. בית האבות, לעומת זאת, משופע לא רק בצוות טיפולי, אלא גם בצוות שלם המפקח על המטפלים, ומבקר את עבודתם. בכל מצב של החמרה במצבו של הקשיש, עומד לרשותו ולרשות המשפחה צוות מקצועי אשר נמצא עם "היד על הדופק" ויכול, לעיתים, להוות הצלת חיים.

 

ההיבט החברתי

בבית האבות ייהנה האדם הסיעודי מחיי תרבות וחברה, אותם לא ימצא אם ישהה בביתו בחברת עובד זר. זאת ועוד, בתי האבות מאופיינים בהפעלת מסגרות תמיכה בצורת פעילויות חברתיות אשר מטרתן לשפר את תפקוד הקשיש.

בתהליך קבלת ההחלטה האם לשלוח את הקשיש לבית אבות או לשכור עבורו את שירותיו של מטפל זר, יש לזכור כי כל תכנית טיפול בה תבחר המשפחה, לא תהווה תחליף לליווי צמוד של רופא, כמו גם מעקב ותמיכה אישית של בני המשפחה. במילים אחרות, כל דרך טיפול אותו תבחר המשפחה להעניק ליקירה, לא יצליח ללא נוכחות מתמדת של בני המשפחה, על מנת להבטיח שהוא נהנה מאיכות חיים מקסימאלית.

 

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

בחירת בית אבות – על אילו פרמטרים אסור לוותר? ומה חשוב לבדוק היטב?


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר