Home » מטפל סיעודי לזוג – האם זה כדאי?

מטפל סיעודי לזוג – האם זה כדאי?

בקרב זוגות ההולכים ומזדקנים יחדיו קורה לרוב שאחד מבני הזוג מתקשה לתפקד ומוגדר כסיעודי, בעוד השני ממשיך לתפקד עוד תקופה ארוכה. אולם, ישנם מצבים, במיוחד בשלבים בהם בני הזוג מבוגרים, כאשר שני בני הזוג מוגדרים כסיעודיים וזקוקים לעזרה וטיפול סיעודי. כיצד מתבצע הטיפול הסיעודי בזוג קשישים? על כך במאמר שלפניכם.

מטפל סיעודי דרך חוק סיעוד

החוק מזכה קשישים תושבי ישראל המוגדרים כקשישים סיעודיים בקבלת מטפל סיעודי למשך מספר שעות בשבוע. החוק קובע כי במקרה בו שני בני הזוג סיעודיים, יקבל כל אחד מבני הזוג מטפל סיעודי נפרד.

הסיבה העיקרית להגבלה זו נעוצה ברצון ובכוונה כי הקשיש הסיעודי יקבל את הטיפול הטוב ביותר מן המטפל שלו. טיפול סיעודי בקשיש יכול להיות קשה פיזית ורגשית ומתיש, והחשש הוא כי מטפל אחד לא יוכל לעמוד בעומס של טיפול בשני קשישים סיעודיים, ואז הטיפול שינתן לכל אחד מבני הזוג יהיה לוקה בחסר.

הטיפול בקשיש סיעודי דורש לבצע את הפעולות הבאות או חלקן: רחצה, הכוללת לא אחת צורך לסחוב פיזית את הקשיש, להרימו ולהושיבו על כיסא הגלגלים, כשמדובר לעתים גם בקשישים כבדי משקל. התפקיד דורש טיפול בצרכים והפרשות של קשישים אלו, עבודה שיכולה להיות לא נעימה. האכלה והלבשה, וכן פעולות במשק הבית כגון: ניקיון הבית, בישול ועבודות מטבח, כביסה, קניות ועוד.

עבודה רבה זו היא קשה כאשר מדובר בטיפול באדם אחד, ועלולה להיות קשה שבעתיים כשמדובר בטיפול בשני אנשים. מסיבה זו קובע החוק כי כל קשיש סיעודי יקבל מטפל אישי משלו. מתן מטפל אחד לשני קשישים סיעודיים ניתן במצבים חריגים, למשל: כאשר מצבו של בן זוג אחד קל יותר ודורש עזרה מעטה בלבד.

מטפל סיעודי זר

גם בתחום של העסקת מטפל סיעודי שהינו עובד זר עבור שני קשישים סיעודיים, קובע החוק איסור על העסקת עובד אחד בטיפול בשני קשישים, הן מחשש של טיפול פחות טוב לכל אחד מהקשישים בעקבות העומס שיוטל על כתפי העובד, והן מהחשש של פגיעה בזכויותיו הבסיסיות של העובד הזר כמו שעות מנוחה.

היתר להעסקת עובד זר אחד בשני קשישים ניתן רק במקרים חריגים, כאשר המשפחה מוכיחה מעבר לכל ספק כי המטפל יוכל להתמודד עם הטיפול בשני קשישים סיעודיים ללא פגיעה באיכות הטיפול בכל אחד מהם.

לבקשה להעסקת העובד הזר יש לצרף את האישור לגמלת סיעוד של כל אחד מבני הזוג. במקרים בהם בני הזוג אינם זכאים לגמלת סיעוד עקב הכנסותיהם הגבוהות, ניתן להגיש בקשה לעובד זר לזוג המלווה בדו"ח סוציאלי של עובד סוציאלי ובו חוות דעת מקצועית המאשרת כי העסקת עובד זר אחד לשני בני זוג אלה לא תפגע בטיפול שיקבל כל אחד מבני הזוג ולא תעמיס על העובד הזר מעמסה שהיא מעבר לכוחותיו. בנוסף יש גם לצרף חוות דעת רפואית התומכת בעמדה זו.

מטפל אחד לשני בני זוג סיעודיים – יתרונות וחסרונות

יתרונות

  • המטפל הופך לבן משפחה. בני הזוג הקשישים אינם נדרשים להתרגל ליותר מדי אנשים, התחושה היא שהטיפול אישי ואינטימי.
  • לעבודות הבית: ניקיון, כביסה ובישול אין צורך ביותר מאדם אחד.
  • חיסכון כספי במידה ומדובר בעובד זר או במטפלים המועסקים באופן פרטי.

חסרונות

  • עומס יתר על המטפל
  • פגיעה באיכות הטיפול בכל קשיש בנפרד
  • עלול ליצור מתח ותחרות בין בני הזוג על תשומת ליבו של המטפל.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר