Home » מימון טיפול סיעודי – אילו גורמים מסייעים?

מימון טיפול סיעודי – אילו גורמים מסייעים?

בגיל הזקנה ישנם קשישים החווים התדרדרות גופנית ועמה ירידה משמעותית ביכולת התפקוד, עד כדי קושי בביצוע מטלות יום יומיות, ואף תלות בזולת בביצוע מטלות אלה. קשיש המתקשה בביצוע פעולות יומיות כגון: אכילה, הלבשה, שליטה בסוגרים וכדומה, מוגדר על ידי הרופאים כקשיש במצב סיעודי.

קשיש סיעודי זקוק למטפל סיעודי שיסייע לו בתפקוד היום יומי. טיפול סיעודי נדרש בהתאמה למצבו של הקשיש וליכולת התפקוד שלו. לעתים מספיקות שעות ספורות ביום, ולעתים נדרש טיפול צמוד של 24 שעות ביממה. טיפול זה הינו יקר מאד, וישנם קשישים ומשפחות שאינם יכולים לממן טיפול סיעודי זה בכוחות עצמם. גופים שונים מסייעים במימון טיפול סיעודי. מאמר זה יסקור את הגופים המסייעים בנושא זה.

חוק סיעוד

חוק סיעוד הינו חוק מדינה הקובע את זכויותיהם של קשישים המוגדרים במצב סיעודי. החוק מגדיר זכויות של טיפול סיעודי, רכישת אביזרי עזר כטיטולים ועוד. קשישים העומדים בקריטריונים שקבע החוק זכאים לשירותים הבאים:

  • מימון מטפל סיעודי בבית הקשיש מטעם ביטוח לאומי. מס' השעות של המטפל נקבע בהתאם לדרגת הסיעוד שנקבעה לקשיש במבחן תלות. ככל שרמת התלות של הקשיש גבוהה יותר, והפגיעה התפקודית מקיפה יותר, כך הוא זכאי ליותר שעות סיעוד. השעות הנקבעות הן שעות שבועיות. טווח השעות המאושר הוא בין 9.75-18 שעות שבועיות. במקרים חריגים ניתנת מכסת שעות גבוהה יותר.
  • ניתן להמיר את השעות או חלקן בטיפול במסגרת מעון יום לקשיש. במסגרת זו מקבלים קשישים סיעודיים שירותי הסעדה, פעילויות העשרה, טיפול סוציאלי, טיפול פיזי ועוד.

על מנת שהקשיש יהיה זכאי לקבל חוק סיעוד, עליו לעמוד במבחן תלות. מבחן זה כולל ביקור של בוחן מטעם ביטוח לאומי בבית הקשיש. הבוחן מבקש מהקשיש לבצע פעולות שונות כאשר כל פעולה מזכה בניקוד. ציון המבחן קובע את הזכאות לשירותים המוקנים בחוק.

סיוע במימון בית אבות מטעם משרד הבריאות

קשיש אשר עבר מבחן תלות והוגדר כסיעודי זכאי לקבל סיוע במימון בית אבות סיעודי מטעם המדינה. על מנת לקבל את הסיוע יש להגיש בקשה ללשכת הבריאות במקום המגורים של הקשיש. הבקשה צריכה לכלול את הטפסים הבאים: טופס תפקודי הממולא על ידי אחות או רופא קופת חולים, דו"ח סוציאלי מטעם עובדת סוציאלית, דו"ח רפואי של הרופא המטפל, צילום ת.ז. וכל חומר נוסף המעיד על המצב התפקודי של הקשיש.

הטפסים מובאים בפני ועדה אשר מאשרת את זכאותו של הקשיש למסגרת סיעודית בבית אבות. גובה התשלום של הקשיש ובני משפחתו לבית האבות הסיעודי נקבעים בהתאם לגובה ההכנסות של הקשיש וגובה ההכנסות של ילדיו. במידה ודרגת התשלום שנקבעה גבוהה מדי עבור הקשיש וילדיו ניתן להגיש בקשת ערר ולבקש הנחה בגובה תשלום זה.

מטפל זר

קשיש סיעודי זכאי להגיש בקשה להעסקת עובד סיעודי זר. רק קשישים שמבחן תלות של ביטוח לאומי קבע כי הם סיעודיים זכאים להגיש בקשה זו. מימון המטפל הוא פרטי ונעשה על ידי הקשיש ומשפחתו. אולם, לאחרונה החל ביטוח לאומי בניסוי בכמה רשויות בארץ, ניסוי אשר במידה ויצליח יורחב לכל רחבי הארץ. במסגרת הניסוי, יוכל קשיש סיעודי לקבל את גמלת הסיעוד בכסף במקום באמצעות שירותי טיפול דרך חברות כוח אדם (כפי שנהוג כיום). בכסף יוכלו הקשיש ומשפחתו להשתמש למימון חלק מעלות העסקת העובד הזר.

עזרה ביתית מטעם משרד הרווחה

קשישים המתקשים בתפקודם אך לא עברו את ציון הסף במבחן תלות ואינם זכאים לחוק סיעוד, זכאים לקבל עזרה ביתית של כמה שעות שבועיות מטעם משרד הרווחה. השירות כולל: שירותי ניקיון וכביסה ואף ארוחות חמות. לקבלת השירות ניתן לפנות לעו"ס קשישים בלשכת הרווחה המקומית.

 

אולי יעניין אותך גם:

שיתוק מוטורי לאחר שבץ: כל אפשרויות השיקום והטיפול


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר