Home » סיעוד לאחר שבץ

סיעוד לאחר שבץ

שבץ מוחי או אירוע מוח, הוא נכון להיום גורם המוות השלישי בשכיחותו בקרב מבוגרים בעולם המערבי וגם פה בישראל כמובן. אך חשוב להבין כי אדם שעבר אירוע מוח ושרד, עדיין נמצא בסיכון לשלל בעיות רפואיות. כך לדוגמה, שבץ מוחי מהווה את גורם הנכות המרכזי בקרב מבוגרים: כשלושת רבעי מהמטופלים שעברו שבץ מוחי, לא מגיעים להחלמה מלאה בטווח של שלושה חודשים ומרביתם זקוקים לסיוע הזולת בחיי היומיום. לפיכך ניתן לראות כי רוב המטופלים לאחר שבץ מוחי, יזדקקו לעזרת הזולת ולשירותי סיעוד לפחות בטווח הקצר לאחר השחרור מבית החולים.

האם רמת התפקוד עלולה להשתנות לאורך הזמן לאחר שבץ מוחי?סיעוד לאחר שבץ

חשוב לציין כי המצב התפקודי לאחר שבץ מוחי אינו קבוע בהכרח ולמעשה ברוב המקרים מדובר במצב דינמי מאוד. כך לדוגמה במחקר ישראלי שבו בוצע מעקב אחרי מאות חולים לאחר שבץ מוחי, נמצא כי במועד השחרור מבית החולים לאחר האשפוז הראשוני, 40% מהמטופלים סבלו מליקוי מלא בתפקודים היומיומיים (ADL) ו-25% סבלו מליקוי חלקי בלבד.

במשך שלושת החודשים הראשונים לאחר השחרור מבית החולים, רבע מהמטופלים חוו הידרדרות במצבם התפקודי, מחצית נהנו משיפור במצבם ואילו רק רבע ממשתתפי המחקר נותרו במצב זהה לזה שהיו בו במועד השחרור. לאחר מכן, בטווח הזמנים שבין שלושה חודשים לאחר השחרור מאשפוז ועד שנה אחת לאחר השחרור, רוב החולים לא חוו שינויים ברמת התפקוד, 19% סבלו מהרעה ואילו 22% חוו שיפור במצבם. באופן כללי ניתן לראות כי המצב התפקודי נוטה להישאר יציב החל משנה אחת לאחר השחרור מבית החולים.

האם יעד השחרור משפיע על רמת התפקוד לאחר השחרור מבית החולים?

במחקר שהזכרנו לעיל, נמצא כי ליעד שאליו משוחרר אדם שעבר שבץ מוחי לאחר האשפוז, קיימת השפעה משמעותית על השינויים ברמת התפקוד שלו בשלושת החודשים הראשונים לאחר השחרור מאשפוז: החוקרים גילו כי הסיכוי לשיפור במצב התפקודי של מטופלים שעברו לאחר האשפוז בבית החולים הכללי לבית חולים גריאטרי, היה גבוה פי שניים מהסיכוי של מטופלים שהשתחררו לקהילה. אך מעבר לכך, היה להם סיכוי גבוה פי שבעה לשיפור במצבם התפקודי בהשוואה למאושפזים שעברו מבית החולים הכללי ישירות למוסד סיעודי.

ההשפעה החיובית של המעבר לבית חולים גריאטרי על פני מעבר לחיים בקהילה או במוסד סיעודי, נותרה יציבה גם בתום שנה מהשחרור: למטופלים שעברו לבית חולים גריאטרי היה סיכוי גבוה פי שניים לשיפור במצבם בהשוואה למטופלים ששוחררו לקהילה וגבוה פי חמישה ממטופלים שעברו למוסד סיעודי לפני ששבו לקהילה.

כיצד מערכת הבריאות הציבורית עוזרת למחלימים משבץ מוחי הזקוקים לשירותי סיעוד?

חולים לאחר שבץ מוחי עשויים לסבול ממגוון רחב ביותר של בעיות ומליקויים שונים ברמת התפקוד. בין השאר מדובר על בעיות זיכרון, אי שליטה בסוגרים, קשיי תקשורת, שיתוק מוטורי, בעיות בליעה ועוד. לפיכך הטיפול לאחר שבץ מוחי מותאם לכל חולה באופן אישי בהתאם למצבו הספציפי. בדיוק כך גם מתאימים משרד הבריאות והמוסד לביטוח הלאומי את השירותים והקצבאות לחולים לאחר שבץ מוחי בהתאם למצבם האישי.

בין השאר בעלי נכות קביעה שמתגוררים בקהילה יוכלו לקבל סיוע ממשרד הבריאות במימון מכשירי הליכה, מכשירי ניידות ומכשירי שיקום וחולים שנותרו מוגבלים בניידות עקב פגיעה ברגליהם, יוכלו לקבל הטבות כאלו ואחרות במסגרת גמלת ניידות. בנוסף חולים שסובלים ממוגבלות בניידות ובתנועה בעקבות שבץ מוחי, יוכלו לקבל סיוע בהתאמה של תנאי הדיור.

אלו הן רק חלק מההטבות שמגיעות לחולים לאחר שבץ מוחי, הכוללות בנוסף גם קצבת שירותים מיוחדים, קצבת נכות כללית, גמלת סיעוד ועוד. כדי לקבל תמונה רחבה ומפורטת יותר, אתם מוזמנים ליצור קשר עם מוקדי השירות הבאים:

  • משרד הבריאות – *5400
  • ש"יל (יחידה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים המספקת ייעוץ והכוונה בנושאים הקשורים לזכויות האזרח) – 118
  • יד מכוונת (ייעוץ והכוונה לאזרחים בנושא הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי) – *2496
  • המוסד לביטוח לאומי – *6050
  • מוקד מענה ממשלתי מרכזי – 1299


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר