Home » שיתוק מוטורי לאחר שבץ

שיתוק מוטורי לאחר שבץ

שבץ מוחי הוא בין הגורמים העיקריים לנכות נפשית, קוגניטיבית או גופנית במבוגרים. ישנה שורה ארוכהשיתוק מוטורי לאחר שבץ של סיבוכים שעשויים להופיע לאחר שבץ מוחי, כשחלק מהסיבוכים עשויים להופיע כבר בזמן האשפוז, בעוד שאחרים מוגדרים כסיבוכים מאוחרים. כך גם ישנם סיבוכים הפיכים, שניתן להקל עליהם באמצעות טיפול מתאים ולעומת זאת ישנם סיבוכים קבועים. הפרעות תנועה ושיתוק הם הגורמים המרכזיים לנכות בקרב נפגעי שבץ מוחי. עם זאת, חשוב לדעת שישנן עוד אינספור הפרעות אחרות, המשתנות ממטופל למטופל.

אופי הסיבוכים ודרגת החומרה שלהם, משתנים בהתאם לאזור המוחי שנפגע, למצב בריאותו הכללית של המטופל, להיקף הפגיעה המוחית, לתנאי האשפוז ועוד. כעשרה אחוזים מהמטופלים שחוו שבץ מוחי, נהנים מהחלמה כמעט מלאה ואילו 25% מהמטופלים, מחלימים היטב אך נותרים עם ליקויים מינוריים כאלו ואחרים. לעומת זאת 40% מהמטופלים נותרים על ליקויים בדרגת חומרה בינונית עד גבוהה הדורשים טיפול מיוחד, בזמן שעשרה אחוזים מגיעים למצב הדורש עזרה וסיעוד. 15 האחוזים הנותרים, הולכים לעולמם זמן קצר לאחר האירוע המוחי. למידע נוסף קראו על: סיעוד לאחר שבץ – לחזור לרמת תפקוד טובה בעזרת שירותי סיעוד.

כיצד שיתוק מוטורי עשוי לבוא לכדי לידי ביטוי?

הן הפרעות התנועה והן השיתוק שמופיעים בעקבות שבץ מוחי בחלק מהמטופלים, יכולים לתפוס צורות רבות. כך לדוגמה, המטופל עשוי לסבול מבעיות שיווי משקל, בעיות קואורדינציה, נוקשות שרירים או רפיון שרירים וכן מחולשה או שיתוק מוחלט של שרירים בצד אחד של הגוף. לכל הבעיות הנ"ל ישנה השפעה משמעותית על איכות החיים ועשויות להיות להן אף השלכות מרחיקות לכת על בריאותו של המטופל.

כך לדוגמה, מטופל שסובל משיתוק בצד אחד של הגוף, עשוי לסבול מקושי באכילה ובעקבות זאת לסבול בהמשך מאובדן משקל לא רצוני. כמו כן מטופל שסובל מנוקשות שרירים למשל, עשוי לסבול מנפילות ובעקבות כך משברים בעצמות ומתקופות ארוכות של שכיבה במיטה, שבתורה מגדילה את הסיכוי לפצעי לחץ. יש לציין כי לא אחת לבעיות המוטוריות נלוות בעיות נוספות. כך למשל מטופלים שסובלים משיתוק באחת הרגליים, עשויים לסבול במקביל מכאבים כרוניים ברגל המשותקת.

מהם סיכויי ההחלמה משיתוק מוטורי לאחר שבץ מוחי?

כפי שציינו בפתח הדברים, ישנם סיבוכים שנמשכים תקופה מסוימת ולאחר מכן חולפים, בעוד שישנם כאלו שנותרים קבועים. בתווך ישנם סיבוכים שאינם חולפים אך נוטים להפוך לפחות חמורים עם הזמן. ישנם סיבוכים שחומרתם הופכת לקלה יותר באופן ספונטני אם כי הדרך הטובה ביותר לשפר את מצבו של המטופל היא על ידי תכנית שיקום מתאימה.

במצב האידיאלי ביותר, שיקום של מטופלים לאחר שבץ מוחי, מתבצע במרכז שיקום ייעודי וניתן על ידי צוות רב-מקצועי, כשהשאיפה היא להתניע את תהליך השיקום סמוך ככול האפשר למועד השחרור מהמחלקה שבה אושפז החולה. זאת כיוון שככול שהשיקום מתחיל במועד מוקדם יותר, כך התוצאות שלו צפויות להיות טובות יותר בהתאם.

חלון ההזמדנויות: הכירו את השלב האקוטי לאחר שבץ מוחי

השלב האקוטי נמשך מספר שבועות לאחר השבץ, כשכמעט בכל המקרים ניתן לראות במהלך תקופה זו התאוששות של רקמת המוח הפגועה ברמה כזו או אחרת. נראה כי באזור הפגיעה ישנם תאי מוח שלא חוו מוות תאי ובסך הכול נמצאים במצב של הלם. ממצב זה התאים יכולים לחזור לתפקוד מלא ואכן ישנם מטופלים שחווים שיפור מהיר יחסית במצבם התפקודי בשבועות הראשונים לאחר השבץ. החלמה שכזו אמנם לא מתרחשת כתוצאה ישירה של הטיפול השיקומי אך אין ספק שכאשר ניתן למטופל טיפול שיקומי, ניתן למקסם את האפקט של התופעה.

בנוסף חשוב להדגיש כי המוח הוא איבר פלסטי מאוד. המשמעות היא שלא אחת רקמת מוח שלא נפגעה, מסוגלת להשתלט על תפקודים עליהם הייתה אחראית רקמת המוח שניזוקה בשבץ. גם במקרה הזה, ניתן לעודד את התהליך על ידי טיפול שיקומי מתאים.

אך גם אם הרקמה הבריאה לא נכנסה לפעולה, עדיין לא הכל אבוד: בעזרת טיפול שיקומי מקצועי, ניתן בהחלט לשדרג את רמת התפקוד בצורה מרשימה ולשפר במידה ניכרת את איכות חייו של המטופל.

השלב הבא: השלב הכרוני לאחר שבץ מוחי

לאחר השלב האקוטי, מגיע השלב הכרוני, שבו כבר ברור למטפלים ולמטופל כי הסיכוי להתקדמות מהירה ומשמעותית, קטן מאוד. מדובר בשלב לא פשוט שכן המטופל מבין שיישאר במצבו הנוכחי למשך שארית ימי חייו. לפיכך בשלב זה הטיפול השיקומי מתמקד בהסתגלות למגבלות ולליקויים: המטופל לומד כיצד לתפקד למרות המגבלות, מבצע תרגילים שונים במטרה לשמר את התפקודים הקיימים ועובר טיפולים שונים במטרה למנוע הידרדרות נוספת.

טיפולים שיקומיים לאחר שבץ מוחי

הטיפולים שנכללים בתכנית השיקום משתנים ממטופל למטופל שכן תכנית הטיפולים צריכה להתאים לאופי הפגיעה, לליקויים הספציפיים מהם סובל המטופל ולמידת החומרה שלהם. בין השאר יתכן שתכנית הטיפולים תכלול טיפול נפשי, עזרה סוציאלית, ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק וכן טיפולים שונים שמיועדים לסייע למטופל לרכוש שליטה מחודשת על מערכת העיכול ושלפוחית השתן.

כדי להשיב או לשפר את היכולות המוטוריות, יש לעבור טיפולי פיזיותרפיה שיקומית שלא אחת מאפשרים להשיב יכולות מוטוריות שונות שאבדו. בנוסף באמצעות פיזיותרפיה שיקומית ניתן ללמד את המטופל אסטרטגיות פיצוי, שיאפשרו לו לפצות על המוגבלויות המוטוריות השונות וליהנות מאיכות חיים גבוהה ככול האפשר.

מקורות ולקריאה נוספת:
Stroke – Christofer & dana reeve foundation


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר