Home » אי שליטה על הסוגרים בגיל הזהב

אי שליטה על הסוגרים בגיל הזהב

אי שליטה על סוגרים היא בעיה נפוצה ומביכה, המופיעה אצל מבוגרים רבים בגיל הזהב. מדובר בבעיה המופיעה בדרך כלל מעל גיל 60, בה יש יציאה בלתי נשלטת של שתן וצואה. ההפרעה בשליטה על הסוגרים יכולה להופיע לאורך כל שעות היום וכן בשעות הלילה, ופוגעת באופן קשה ביותר באיכות החיים ובביטחון העצמי.

הגורמים לאי שליטה על הסוגרים

הסוגרים הם שרירים טבעתיים אשר תפקידם למנוע את יציאת השתן משלפוחית השתן והצואה מהמעי הגס. השליטה בסוגרים מתבצעת על ידי פקודה עצבית, שלאחריה הסוגרים מתרפים וגורמים ליציאת ההפרשות. הפרעה בפקודה העצבית או לחלופין בשרירי הסוגרים וגורמים נוספים יכולים להוביל לאי שליטה על הסוגרים:

  • בעיות מולדות – גורמות להפרעה בשליטה על הסוגרים אצל ילדים. הבעיות הנפוצות שגורמות לכך הן פגיעה בחוט השדרה, חסימת צינור השופכה, בעיה אנטומית במערכת השתן, ניוון שרירים ומצבים נוספים.
  • מחלות רקע – אי שליטה על הסוגרים מופיעה במבוגרים בדרך כלל בליווי מחלות רקע, כמו סכרת אשר גורמת לפגיעה עצבית ואחד הסיבוכים שלה הוא אי שליטה על הסוגרים. מחלה נוספת שיכולה לגרום לאי שליטה על הסוגרים היא פרקינסון, וכמו כן חולים לאחר אירוע מוחי נמצאים גם כן בסיכון לכך.
  • שימוש בתרופות – חלק מהאנשים המטופלים בחומרים משתנים סובלים מאי שליטה על הסוגרים, המופיעה לאחר קושי בשליטה על כמות השתן.
  • עצירות – עצירות קשה יכולה לגרום ללחץ על שלפוחית השתן ולאי שליטה על השתן, וכמו כן גם לאי שליטה על הצואה.
  • דלקת בדרכי השתן – אחד הביטויים של דלקת בדרכי השתן הוא תכיפות במתן שתן, אשר יכולה להתבטא במבוגרים כבריחת שתן.
  • בעיה לוגיסטית להגיע לשירותים – חלק מהמטופלים סובלים מבריחת צואה ושתן מכיוון שקשה להם להגיע אל השירותים בגלל מגבלות שונות כמו שברים בגפיים, מרחק רב מהשירותים וכו'.
  • הפרעה נפשית – אנשים רבים סובלים מבריחת צואה ושתן על רקע הפרעה נפשית כמו דיכאון או בלבול. תופעה של בריחת שתן שכיחה מאוד גם בקרב ילדים אשר חוו טראומה, ויכולים לסבול מכך במשך שנים רבות.

אבחון

האתגר האבחנתי העיקרי אצל חולים עם אי שליטה על הסוגרים הוא ההבנה מהו המקור לבעיה, מכיוון שעל פי הבנת המקור לבעיה בשליטה על הסוגרים, ניתן כמובן להתאים טיפול מתאים. במהלך האבחנה, יש להבין האם מדובר בגורם פיזי לבעיה (כמו סכרת או מחלות רקע אחרות), גורם סביבתי או נפשי. לאחר הבנת הגורם לבעיה, יש למצוא את הדרכים להתמודד איתה על מנת לשפר את ההפרעה בשליטה על הסוגרים.

טיפול

לאחר ההבנה בנוגע לבעיה שגורמת להפרעה בשליטה על הסוגרים, ניתן לטפל בה בדרכים הבאות:

  • טיפול במחלת הרקע – טיפול על ידי תרופות במקרה של סכרת, ניתוח במקרה של הגדלת הערמונית וכל טיפול אחר יכולים לעזור להתמודד עם הבעיה.
  • התאמת הסביבה למטופל – פעמים רבות הגורם לבריחת הצרכים הוא הפרעה סביבתית, ולכן יש לעשות את כל המאמצים על מנת להפוך את הסביבה לנוחה עבור המטופל. במקרים אלה חשוב לדאוג לשירותים בקרבת מקום (לדוגמא באשפוז או בבתי אבות), ולעזרה במקרה שמדובר במטופל עם קשיי ניידות. כמו כן, רצוי לדאוג שהמטופלים ילבשו בגדים נוחים וקלים, ושלא "יבזבזו" זמן על הורדת הבגדים. מלבד זאת, ניתן לדאוג לציפוי המזרן והרהיטים שעלולים להירטב – בצורה זו המטופלים יחושו פחות אשמה על בריחת הצרכים וביטחונם העצמי ישתפר.
  • טיפול נפשי – פעמים רבות הגורם לבריחת השתן הוא טיפול נפשי. במקרים אלה, טיפול פסיכולוגי או טיפול על ידי תרופות יכול לעזור לשיפור המצב.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר