הפרעות שינה בגיל הזהב

הפרעות שינה בגיל הזהבשינה חשובה ביותר לתפקוד תקין של הגוף ולהתנהלות נכונה. היא נחשבת לאחד הצרכים הקיומיים הבסיסיים ביותר וכשאדם סובל מהפרעת שינה, הפגיעה באורח ובאיכות החיים היא משמעותית ומשפיעה על מגוון רחב של תחומי חיים.

בעיות שינה עלולות להתרחש בכל חלקי האוכלוסייה ולמעשה מדובר בתופעה נפוצה כאשר אחוז גבוה מהאנשים יסבלו במהלך חייהם מהפרעת שינה בדרגות חומרה שונות כאשר במרבית המקרים הבעיה חולפת מעצמה ובמקרים אחרים יש צורך בקבלת טיפול וסיוע מקצועי ורפואי.

בעיות שינה אצל קשישים

בעיות שינה אצל קשישים מעל גיל 65 שכיחות למדי ופוגעות בקרב כחמישים אחוזים מהם. המודעות להפרעות שינה אצל קשישים חשובה למדי משום שלעתים הקשיש לא מודע בעצמו לבעיה או שאינו משתף בכך את הקרובים לו.

קשישים נוטים להקיץ פעמים רבות במהלך הלילה והעובדה כי הם נמצאים זמן רב במיטה אינה מעידה על איכות השינה שלהם, לכן חשוב לדובב את הקשיש ולהתעניין באשר להרגלי השינה שלו על מנת לסייע במידת הצורך.

גורמים להפרעות שינה בגיל הזהב

הגורמים להתפתחותן של הפרעות שינה הן מגוונות וכוללות בעיות פיזיות ונפשיות אותן חווה הקשיש. בעיות רפואיות המאפיינות אוכלוסייה מבוגרת כגון כאבי גב ושרירים, פצעי לחץ, בעיות עיכול, תפקוד בלתי תקין של בלוטת הערמונית וכאבי פרקים עשויים לגרום לשינה לא איכותית.

בחלק המקרים הכאבים מחמירים בשעות הלילה ומונעים מהקשיש שינה תקינה. מלבד הגורמים הפיזיים ישנם גורמים נפשיים כגון חרדה, מתח, לחץ ודיכאון אשר נקשרים לבעיות שינה. בדידות היא אחד הגורמים המרכזיים הפוגעים באיכות השינה.

זיהוי הפרעות שינה

שינה היא מצב בו הגוף נמצא במנוחה והאדם מתנתק מסביבתו. נדודי שינה עשויים להתרחש בכל שלב בחיים, אך נפוצים יותר בגילאים מבוגרים כשהקשיש חווה שינויים בדפוסי השינה ובמקרים רבים השינה פחות עמוקה ומאופיינת ביקיצות תכופות. שינה של אדם מבוגר לרוב תהיה קלה וקצרה יותר ומופרעת ביתר קלות בשל גורמים פנימיים וחיצוניים כאחד.

זיהוי הפרעות שינה אצל הקשיש מותנה בשיתוף שלו או לחילופין דורש מעקב ומודעות לאפשרות כי שנתו אינה תקינה. בעיות שינה מאופיינות בתלונות על קשיי הירדמות, שינה המלווה בסיוטי לילה, יקיצות מרובות במהלך השינה והתעוררות מוקדמת בבוקר, לאורך זמן הופעתם של הסימנים הללו מובילים לתחושות של תשישות ועייפות וכן של עצבנות ואגרסיביות במהלך היום.

טיפול בהפרעות שינה בגיל הזהב

הרפואה הקונבנציונלית מציעה לקשישים הסובלים מהפרעות שינה פתרונות תרופתיים הכוללים כדורי שינה ותרופות שונות להרגעה והקלה על מצבים נפשיים שונים הפוגעים באיכות השינה. הטיפול התרופתי מצריך מעקב רופא מומחה ומומלץ אף לפנות למעבדות שינה בה ניתן לעקוב אחר מחזורי השינה ולבצע ניתוח של הנתונים על מנת לאבחן את הגורמים לבעיה ואת ביטויים.

בקרב חלק מהקשישים בעיות השינה נגרמות בשל בעיות בנשימה והם זקוקים לסיוע אביזרי עזר מיוחדים. מלבד הטיפול התרופתי והפיזי, ניתן ואף מומלץ לשלב טיפול פסיכולוגי והתנהגותי המלמד את הקשיש טכניקות הרפיה ומקל על מצבו הנפשי.

חוסר איזון בהפרשת המלטונין מבלוטת האצטרובל האחראית על וויסות השינה – קיימים טיפולים שונים אשר משפרים את תפקוד הבלוטה כגון טיפול באור. הרפואה האלטרנטיבית מציעה פתרונות משלה לבעיה הכוללים דיקור ושימוש בצמחי מרפא וכן טכניקות לריפוי בעיות שרירים, עצבים ומפרקים.

טיפים לשינה טובה

מלבד הטיפולים הרפואיים והמקצועיים ניתן ליישם מספר צעדים אשר מסייעים לשינה טובה ורגועה:

  • שמירה על סדר יום קבוע, מומלץ ללכת לישון ולקום בשעות קבועות.
  • הימנעות משינה ארוכה בשעות הצהריים.
  • להימנע מארוחות כבדות בסמוך לשינה.
  • הימנעות מקפה, אלכוהול ועישון.
  • להיות עסוקים ופעילים לאורך היום.
  • הליכה רגלית בסוף היום.
  • תרגול טכניקות של הרפיה ורגיעה.



לייעוץ טלפוני חינם התקשרו


073-7020543

הפוסט הזה פורסם בתאריך מדריכים. קישור קבוע.

סגור לתגובות.