טיפים לתזונה המותאמת לצרכים התזונתיים של קשישים

טיפים להתמודדות עם הצרכים התזונתיים של קשישיםכשאנשים מתבגרים, התזונה שלהם עשויה להשתנות מבחינת הצרכים, במיוחד אם אינם אוכלים תזונה מאוזנת היטב.

ברוב המקרים, הרופאים ממליצים לקשישים על תזונה מאוזנת היטב, כלומר, לאכול מגוון פירות, ירקות, חלבונים ודגנים מלאים על מנת לשמור ולשפר את בריאותם הכללית.

תזונאים ממליצים שבנוסף לאכילת מגוון בריא של מזונות, קיימים צעדים פרטניים בהם המטפלים יכולים לנקוט כדי לשלב בתזונה של הקשישים רכיבים המשפרים את בריאותם ולהכין עבורם ארוחות עשירות בחומרים מזינים.

סידן להשלמת הצרכים התזונתיים של קשישים

הצורך בסידן גובר עם הגיל, ומיועד בעיקר לשמירת בריאות העצם. יתרון נוסף של סידן הוא שהוא מסייע להורדת לחץ הדם. ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ למבוגרים מעל גיל חמישים לקבל לפחות 1,200 מיליגרם ליום של סידן, כמות השווה לארבעה כוסות מיץ תפוזים, או חלב מועשר כגון חלב שקדים או סויה.

ירקות כגון פלפלים ירוקים או כרוב נחשבים אף הם כמקורות חשובים של סידן. קשישים רבים מתקשים לצרוך הרבה סידן ביום באמצעות אכילה ושתייה, ומומלץ להתייעץ עם הרופא על מנת לקבוע אם קיים צורך בנטילת תוספי סידן.

הגבלת תוכן הנתרן

לקשישים הסובלים מיתר לחץ דם, אחד הצעדים החשובים ביותר בו יכולים המטפלים לנקוט כדי לסייע בהפחתת לחץ הדם הוא להכין עבורם מזונות נמוכים בנתרן. רוב האנשים מופתעים לגלות כי הוספת מלח שולחן מכיל אחוז קטן בלבד של נתרן.

מזון קפוא, מזונות מעובדים ומזונות במסעדות נוטים להיות גבוהים ביותר בנתר, ויש להימנע מהם או להכלילם כחלק קטן ביותר של התזונה. פירות וירקות טריים וקפואים, שעועית יבשה, אגוזים שאינם מזוקקים, חמאת אגוזים, ודגנים כגון אורז מלא ושיבולת שועל, הם מזונות נמוכים באופן טבעי בנתרן, לכן מומלץ לשלבם ככל הניתן בתזונת הקשישים.

שתייה מספקת

ככל שאנשים מתבגרים, הם נוטים שלא לחוות תחושת צמא, למרות שגופם עדיין זקוק לאותה כמות נוזלים. אם מטפלים מבחינים שהקשיש אינו שותה מספיק נוזלים לעיתים תכופות ביותר, עליהם לוודא שהם שותים מספיק. אם אינם חשים צמא, רוב הסיכויים שלא יוכלו לחשוב בעצמם על שתיית כוס מים.

אם מטפלים חוששים שהקשיש אינו שותה מספיק, יש לבדוק את השתן שלו, המהווה את הסימן הבטוח ביותר לנוכחות מספקת של לחות בגוף, או התייבשות. אם השתן בהיר וקל, הוא כנראה אינו סובל מהעדר לחות. אם, לעומת זאת, השתן שלו כהה או אפור, עליו להתחיל לשתות יותר נוזלים.

חומצות שומן אומגה 3 – מפחיתות דלקת, שעלולה לגרום למחלת לב, סרטן ודלקת פרקים. ניתן למצוא חומצות שומן אומגה 3 בזרעי פשתן ושמן פשתן, אגוזי מלך, שמן קנולה וסוגי דגים שונים. קשישים זקוקים למזונות מזינים עשירים אלו פעמיים בשבוע לשם תפקוד מוחי תקין. אם זה בלתי אפשרי, יש להתייעץ עם פסיכוגריאטר על מנת לקבוע אם תוסף אומה 3 יהיה מועיל.

כיצד לסייע לקשיש לבצע שינויים תזונתיים

ביצוע שינויים תזונתיים עשוי להיות תהליך מורכב לכל אחד, אך הוא קשה במיוחד לקשישים, שאינם מסוגלים בקלות לשנות הרגלים. אם קשיש זקוק לשינויים תזונתיים על מנת להגביר את בריאותו ורווחתו למנוע הפרעות שינה ולהתמודד טוב יותר עם מצבים בריאותיים פיזיים ונפשיים, קיימים צעדים פרטניים בהם המטפלים יכולים לנקוט כדי לסייע בתהליך השינוי.

שילוב הדרגתי של השינויים

אנשים מבוגרים נוטים להיות ספקנים לגבי שינויים, ועליהם לבצע שינויים קטנים בהדרגה. המטפלים צריכים לחזקם ולוודא שהקשיש משלב מזון חדש בתזונתו. לדוגמא, אם ההורה הקשיש סובל מסוכרת וצריך להתאים את צריכת הפחמימות שלו, יש לשלב שיבולת שועל בארוחת הבוקר שלו פעם או פעמיים בשבוע.

כשהוא מתרגל לשינוי, ניתן להוסיף שיבולת שועל שלוש עד ארבע פעמים בשבוע. אם ההורה נוטה לאכול לחם לבן, יש להכין לו כריך מלחם חיטה מספר פעמים בשבוע, ובהדרגה להגביר את התדירות, כך שהוא יימנע לחלוטין מלחם לבן בתזונה.

לשמש דוגמא

כשאדם מבוגר משנה את תזונתו מסיבות בריאותיות, הוא עשוי להרגיש בודד. אכילה היא פעילות חברתית וחשוב לאכול עם הקשישים. חשוב לא פחות לאכול את אותם המאכלים שלו.

כשיושבים לארוחה משפחתית, אין להכין ארוחה מיוחדת עבור הקשיש, וארוחה שונה לכולם. באמצעות אכילת אותם מאכים, השינויים התזונתיים הננקטים לא יהיו כה משמעותיים.

שינויים יצירתיים

לעיתים מבוגרים פשוט מסרבים לבצע את השינויים התזונתיים הדרושים, גם אם הם מומלצים על ידי הרופא. חולי דמנציה במיוחד עשויים לסרב לאכול רכיבים מסוימים, ולכן יש להיות יצירתיים.

אם הקשיש זקוק לחלבון, ניתן לכלול בתזונתו נבט חיטה שאינה מפריעה לתרופות המרשם, אך נחשבת כמזון אמיתי המכיל כמויות גבוהות ביותר של חלבון. לעתים, ניתן לערבב מזונות חשובים במזונות אחרים על מנת להבטיח שהקשיש יקבל את החומרים המזינים הדרושים.




לייעוץ טלפוני חינם התקשרו


073-7020543

הפוסט הזה פורסם בתאריך גיל הזהב. קישור קבוע.

סגור לתגובות.