Home » מהם מגורים הולמים לעובד זר סיעודי?

מהם מגורים הולמים לעובד זר סיעודי?

תנאי מגורמים הולמים לעובד זר סיעודיהעסקת עובד זר סיעודי נדרשת בהרבה מאד מקרים בהם אדם המוגבל בתנועתו – בין אם עקב נכות, זקנה או כל סיבה אחרת – זקוק לסיוע בהתנהלות. כדי לבצע את ההעסקה של העובד הזר על פי החוק צריך להקפיד על לא מעט דברים ביחס למשכורת שלו, לתנאי העבודה, לתנאים הסוציאליים וגם למגורים.

התקנות בישראל מעניקות התייחסות נרחבת לסוגיית הדיור של העובד הזר הסיעודי, וקובעות את התנאים להגדרת "מגורים הולמים".

מה הופך מגורים להולמים?

החוק בישראל מציב מספר דרישות בסיסיות מתנאי המגורים של העובד הזר הסיעודי – ועובדים זרים כמכלול – כאשר מעסיק שלא מקפיד על כך עובר על החוק וצפוי לעונשים כתוצאה מכך. המגורים ההולמים נדרשים משך כל תקופת ההעסקה של העובד הזר הסיעודי וגם בשבוע שלאחר תום העבודה שלו, וזאת על מנת להעניק לו מספיק זמן להתארגנות נוחה לקראת המשך הדרך.

כשנכנסים לעובי הקורה, ניתן להיווכח שהדרישות מגוונות: חלקן מחמירות וחלקן נראות יותר מובנות מאליהן. זה מתחיל עם שטח הלינה של העובד הזר הסיעודי, שצריך לעמוד על ארבעה מטרים רבועים ומעלה.

איכות חיים במגורי עובד זר

חדר עובד זר סיעודי צריך לכלול כלי מיטה וגם ארון בגדים שלם או לחלופין תא בארון בגדים אחר הניצב בבית (בתנאי שיש לתא מנגנון נעילה). כדי להתמודד עם מזג האוויר הישראלי, שלא פשוט מן הסתם עבור עובדים זרים, מגדיר החוק חובה למערכת הסקה חשמלית ואוורור.

חובה שיהיו מקלחת ושירותים בהם העובד הזר יוכל להשתמש, במרחק סביר מהמקום בו הוא שוהה. על המעסיק בהמשך לכך לספק לעובד הזר את התנאים הדרושים לכלכלה שלו: מקרר, כלי אוכל בהם יוכל להשתמש, תאורה חשמלית סבירה וגם מכונת כביסה שתהיה במבנה. למען בטיחות העובדים חשוב שיהיה במבנה אמצעי תקין לכיבוי שריפות.

עונשים להעדר אספקת מגורים הולמים

למרות הפיתוי ב"חיסכון" הכלכלי שמגישים דרך אי מימוש זכויות העובד, אנחנו ממליצים לדבוק בפה מלא בתנאים שהוגדרו כאן. יש כיום אכיפה די מחמירה של הנושא מטעם הממונה על זכויות עובדים זרים בעבודה במשרד הכלכלי.

הגשת תלונה על ידי העובד או מי מטעמו תתחיל הליך בירור לא נעים, בסיומו עלול להיקנס המעביד בסכומים גבוהים.

התמורה להשקעה הכספית: ניכוי הוצאות

חלק משמעותי מהסעיפים שהוגדרו מעלה מצריכים מהמעביד להוציא כספים, לעתים לא מעט. בדומה להוצאות אחרות שלו הקשורות להעסקה גם כאן הוא יכול לנקות ממשכורת העובד סכום מסוים בגין החזר הוצאות למגורים. שימו לב שיש סכום מקסימלי שאפשר לנכות, אם כי למרבה הצער יש כיום מעסיקים רבים שלא מקפידים על כך ולכן פוגעים בזכויות העובדים.

הסכומים נכון לשנת 2017 הם 251.17 ש"ח בצפון, 272.98 ש"ח בדרום, 307.08 ש"ח בחיפה או במרכז, 405.05 ש"ח בירושלים ו-460.58 ש"ח בתל אביב. הסכום משתנה מדי שנה, והמגמה בשנים האחרונות – כתוצאה מהתייקרות הוצאות המחיה בישראל בעיקר – היא הגדלת הסכום המקסימלי במספר שקלים ביחס לשנה הקודמת.

שימו לב שאם העובד הזר מתגורר בנכס המצא בבעלותו של המעסיק, באפשרותו לנכות עד חמישים אחוזים מהסכומים שנקבעו.

לצד התנאים הכלליים, קיימת אפשרות לניכוי הוצאות נלוות של העובד המתגורר במקום המגורים: תשלומי החשמל, המים והארנונה לרשות המקומית הרלוונטית. נכון לנקודת הזמן הנוכחית הסכום הגבוה ביותר שאפשר לנכות עבור סעיפים אלה יחדיו הוא 79.04 ש"ח.

גם כאשר צריכת החשמל והמים של העובד היא גבוהה יותר מכך, אי אפשר לדרוש ניכוי של סכומים גבוהים יותר. גובה ניכוי ההוצאות משתנה אף הוא מדי שנה, אבל בשנים האחרונות אנו רואים שינויים מינוריים של כשקל לכאן או לכאן.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר