Home » הפסקת עבודתו של עובד זר

הפסקת עבודתו של עובד זר

השגת אישורים להעסקת עובד זר בישראל היא לעיתים עניין סבוך וארוך. גם השגת העובד או העובדת עצמם עשוי להיות מורכב ולקחת זמן, לכן רבים חוששים שגם תהליך הפסקת עבודה של עובד זר יהיה כך. למעשה מדובר על הליך פשוט וברור שמתבצע באופן כמעט אחיד להפסקת עבודה של עובד ישראלי מן המניין.

עובדים זרים בישראל זכאים לזכויות עובדים מלאות ועבודתם מוגנת תחת חוקי העבודה והרווחה של ישראל. מעסיקים ועובדים חייבים בתשלום דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות. הסכם פנסיה חובה מ-2008 תקף גם לגבי עובדים זרים, הם זכאים לתשלום דמי הבראה לאחר שנת עבודה מלאה אחת, ימי חופשה וכמובן תשלום פיצויי פיטורין בעת הפסקת עבודה של עובד זר.להרחבה בנושא: ביטוח עובד זר סיעודי

הפסקה יזומה מצד העובד

הפסקת עבודה של עובד זר יכולה כמובן להתבצע ביוזמתו, מסיבות כאלו ואחרות. למעסיק אין זכות למנוע את התפטרות העובד בשום צורה ואופן ומצד שני העובד חייב במתן הודעה מוקדמת על המהלך בהתאם לזמן העבודה שלו אצל המעסיק הנ"ל.

במקרה כזה על העובד להודיע למשרד הפנים, לקבל אשרת שהייה זמנית ולמצוא בהקדם מעסיק/מטופל חדש (הביקוש גבוה ולכן אין אם כך בעיה לרוב) לקבלת אשרת שהייה "קבועה" מוסדרת.

עבודה מול חברת הסיעוד

במקרים של החלפת עובד זר סיעודי שנעשית ביוזמת המעסיק, חשוב לפעול במשותף מול חברת הסיעוד. השגת מטפל או מטפלת חלופיים היא באחריות החברה וללא תשלום נוסף – כל הנהלים והמסמכים הרלבנטיים ידועים ל0. כמובן שיש להיות עם ה"אצבע על הדופק" כדי לוודא כי החברה פועלת למען האינטרסים של המעסיק והן של העובד ולא של עצמה בלבד.

הודעה מוקדמת על הפסקת עבודה של עובד זר

מעסיק שבוחר בהליך הפסקת עבודה של עובד זר מכל סיבה שהיא חייב במתן הודעה מוקדמת לעובד, אלא אם זה עובד תקופה קצרה במיוחד. ההודעה המוקדמת צריכה להינתן (מצד המעסיק או העובד, תלוי מי יזם את המהלך) על פי זמן עבודת העובד אצל אותו מעסיק:

  • 6 חודשים ראשונים לעבודה: יום לכל חודש עבודה.
  • מחודש שביעי ועד סיום החודש ה-11 לעבודה: 6 ימים בתוספת 2.5 ימים לכל חודש עבודה.
  • מעל שנת עבודה: חודש הודעה מוקדמת.

חובת עריכת שימוע

חוקי העבודה בישראל מחייבים מעסיקים בביצוע שימוע פיטורין מוסדר לפני ההחלטה הרשמית ולפני כניסת הפיטורים לתוקף. מהותו של שימוע זה היא שיחה מסודרת ורצוי מתועדת (ניתן לחתום על מסמך המעיד על קיומה למשל) בין המעסיק לעובד, פירוט הסיבות לפיטורים ומתן אפשרות לעובד לענות ולהציג את עמדתו. אי קיום שימוע כדלקמן משמעותה פיצוי כספי שעשוי להיפסק לטובת העובד.

תיעוד וחתימה על מסמכי תשלומים

רצוי לתעד אסמכתאות לגבי תשלומים שהוענקו בשל הליך הפסקת עבודה של עובד זר. על כך לכלול חתימה של העובד המאשרת את קבלת התשלומים המגיעים לו על פי חוק – הכי טוב לבצע זאת על מסמך בשפת האם של העובד, זאת כדי למנוע תביעות עתידיות, גם במקרים של סיום עבודה ידידותי.

תשלום פיצויים וזכויות נוספות

היבט חשוב של הפסקת עבודה של עובד זר הוא תשלום הפיצויים לעובד בגין הפסקת עבודתו. במסגרת זכויות עובדים זרים סיעודיים, עובד זר זכאי לפיצויים גם אם הפסקת עבודתו נבעה מפטירת המטופל שלו. המעסיק חייב להפריש פיצויים לעובד בהתאם לחוק בישראל – עובד שעבד מעל שנה זכאי לפיצויי פיטורין.

מעבר לכך על המעסיק לשלם במקרה הפסקת עבודה של עובד זר את מלוא הזכויות הסוציאליות המגיעות לעובד (לרוב גם אחרי שנת עבודה מלאה אחת לפחות), אלו כוללות דמי הבראה, הפרשות נוספות לפנסיה, פדיון ימי חופשה שלא נוצלו.

יש מקום לדרוש מחברת הסיעוד את השתתפותה היחסית בתשלום הפיצויים במקרה הפסקת עבודה של עובד זר. לא בכל מצב זה אפשרי או רלבנטי, אך לא יזיק לבקש ולבדוק זאת מול החברה באופן מסודר וברור. כמו כן, מאוד מומלץ להחתים את העובד בצורה רשמית על כל תשלום שהתקבל לאחר מהלך הפסקת עבודה של עובד זר.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר