Home » בחירת בית אבות

בחירת בית אבות

ההחלטה להעביר אדם מבוגר לבית אבות היא אחת המורכבות שניתן לבצע במהלך החיים, עם השפעה בחירת בית אבותאדירה על האדם המבוגר ומשפחתו גם יחד. זוהי החלטה טעונה מאוד מבחינה רגשית, אשר כדי לבצע אותה בצורה הטובה ביותר נדרשת הכנסה של משתנים שונים לתוך המשוואה. במאמר הבא נציג עבורכם כמה דגשים מרכזיים בבחירה נכונה של בית אבות.

לפני הכול, בדקו את ההתאמה האישית של בית האבות לצרכיו של הקשיש

בתי אבות בישראל נחלקים לסוגים שונים, כאשר גם בבית אבות נתון תוכלו למצוא מחלקות שונות. דרישת חובה היא למצוא בית אבות שעולה בקנה אחד עם היכולת התפקודית של האדם המבוגר, מה שבא לידי ביטוי ברשימת השירותים שהוא מקבל, באנשי המקצוע הפועלים במקום וכן הלאה: ישנם קשישים עצמאיים יחסית ולעומתם קשישים סיעודיים, תשושים או תשושי נפש. זו הסיבה אגב שאבחון של מצב הקשיש הוא אחד השלבים העיקריים בדרך לבחירה נכונה של בית אבות בחלק גדול מהמקרים.

חשוב לבחון את רשימת השירותים של בית האבות, שעשויה לכלול מענה רפואי ופרה רפואי ברמות שונות, שירותי אחיות, טיפול אישי, עזרה סוציאלית ועוד. מכיוון שהקשיש עתיד להעביר בבית האבות חודשים ולעתים אף שנים, יש להתרשם מהמענה שהוא מציע לשעות הפנאי. למרות שבתי האבות נוטים להציג איכות חיים נמוכה מעט יותר מאשר מוסדות לדיור מוגן למשל, עדיין ניתן למצוא בתי אבות המצטיינים בנקודה הזו.

אל תוותרו על בחינת המוניטין של בית האבות

כולנו שמענו בשנים האחרונות על כמה סיפורי זוועה בבתי אבות ובמוסדות גריאטריים אחרים בישראל. למרות שסיפורים אלו הם נדירים ואינם מייצגים את הכלל, אפשר להבין מדוע חייבים לתהות היטב על קנקנו של בית האבות לפני שמבצעים את הבחירה. בדקו האם הוא מחזיק ברישיון, שעשוי להיות מטעם משרד הבריאות, משרד הרווחה וגורמים אחרים (על פי סוג בית האבות). רישיון שכזה מעיד לרוב על כך שבית האבות חייב לקיים כמה דרישות בסיסיות ונמצא תחת פיקוח של המוסדות הרלוונטיים.

חשוב שלא להסתפק בנתונים הטכניים לגבי בית האבות, אלא לבקר בו בצורה ישירה – רצוי עם האדם המבוגר, אשר בית האבות עשוי להפוך במהרה להיות ביתו. במהלך הביקורים מומלץ להתרשם מהפרטים הקטנים והגדולים בבית האבות, לשוחח עם הצוות המקצועי ובמידת האפשר גם עם דייריו. אל תתביישו לשאול אותם לגבי טיב ורמת השירותים, היחס של הצוות המקצועי במקום לקשישים וכן הלאה.

ומה בנוגע למיקום של בית האבות?

המיקום של בית האבות הוא פרמטר נוסף שחייב להיכנס לתוך משוואת הבחירה. ההמלצה הראשונה היא לבחור בבית אבות הממוקם בסביבה שהקשיש מכיר, רצוי בקרבה מסוימת למקום המגורים הנוכחי שלו. כך המעבר עשוי להיות עבורו מעט פשוט יותר, וכך לבני המשפחה צפוי להיות קל יותר לבקר אותו.
עוד רצוי לבחון את הנגישות של בית האבות. קרבה של בית האבות למוסדות רלוונטיים לחיי האדם המבוגר ולאמצעי תחבורה ציבורית שונים היא בהחלט יתרון, שעשוי להביא להעדפה של בית אבות אחד על פני אחר.

בחנו היטב את אפשרויות התשלום והמימון של בית האבות

זה לא סוד שקשישים רבים ומשפחותיהם ניצבים בפני התמודדות כלכלית לא פשוטה בשנים המאוחרות של החיים, בהן לרוב ההכנסות יורדות עקב היציאה ממעגל העבודה. לקשיש ישנם פעמים רבות נכסים וחסכונות, שעשויים בהחלט להשפיע על בחירת בית האבות. במעמד הבחירה חשוב לברר מהי עלות בית האבות, מהן אפשרויות התשלום בו ואילו מסלולים קיימים. בחלק גדול מבתי האבות אפשר לשנות את סכומי המקדמה והתשלומים החודשיים בהתאם לצרכי הקשיש, או אפילו להשתמש בנכסים הקיימים לצורך המימון (כמו במקרה של משכנתא הפוכה). לעיתים ניתן לקבל סיוע במימון בית אבות ממשרד הבריאות.

הקפדה על דגשים אלו, ורבים אחרים שלא ניתן היה להתייחס אליהם מפאת קוצר היריעה, תגדיל את הסיכויים לבחירה מוצלחת ובטוחה של בית אבות.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715458

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר